مدیریت و کنترل پروژه

صفحه اولFAQمدیریت و کنترل پروژه
دانش تخصصی یا پیش‌نیاز اولیه برای استفاده از سمین چیست؟

دانش تخصصی مورد نیاز برای کاربری و راهبری سمین به مورد و سطح کاربرد سمین بستگی دارد. مثلا اگر نیازمند پیاده‌سازی سامانه مدیریت پروژه به صورت حرفه‌ای هستید باید با دانش تخصصی این حوزه آشنا باشید. اما اگر در سطح معمول یا اولیه از سیستم استفاده می‌کنید و فقط نیازمند امکانات اولیه مدیریت کارها و وظایف هستید، نیازی به داشتن دانش تخصصی ندارید و آشنایی با مفاهیم اولیه کافی خواهد بود. البته امکان آموزش کلیه مفاهیم و دانش‌های مورد نیاز از سطوح پایه تا پیشرفته توسط کارشناسان پشتیبانی داده‌کاوان و اساتید مدعو شرکت نیز فراهم است.

کاربران سازمان من از اطلاعات کمی در مورد سیستم‌های نرم افزاری دارند؛ آیا می‌توانند از سمین استفاده کنند؟

پیاده‌سازی، راهبری و کاربری سمین نیازی به اطلاعات تخصصی نرم‌افزار ندارد. همچنین بسته به سطح استفاده سیستم نیز نیاز به اطلاعات تخصصی مدیریت پروژه نیز تغییر می‌کند. مثلا برای کاربران عادی، استفاده از سیستم در حد مشاهده یک سایت خبری است.

چگونه می‌توان مدیریت پروژه چابک و مدیریت پروژه سنتی را در یک پروژه پیاده‌سازی کرد؟

و کنترل پروژه در سطوح مختلفی انجام می‌شود. سطوح بالاتر از مدیریت پروژه سنتی و سطوح پایین از مدیریت پروژه چابک استفاده می‌کنند. سمین امکان تعریف سطوح مختلف در پروژه‌ها را به خوبی فراهم می‌کند. همچنین امکان گزارش‌گیری نیز با توجه به سطوح تعریف شده وجود خواهد داشت.

سطح بلوغ مدیریت پروژه و مدیریت فرآیند در سازمان ما پایین است، آیا سمین به ما کمکی می‌کند؟

از ویژگی‌های مهم سمین امکان پیاده‌سازی آن به صورت گام به گام و در سطوح مختلف است. امکانات کاملی که در سمین وجود دارد به شما کمک می‌کند تا نقشه راهی برای حرکت در سطوح بلوغ مدیریت پروژه و حوزه‌های تخصصی مرتبط با آن را به صورت پله‌ای داشته باشید. لازم به ذکر است، ماژولار و فرآیندی بودن پروژه‌ها و سیستم کمک می‌کند بدون وابستگی و خلل در سایر پروژه‌ها سطوح بلوغ سازمان خود را در هر پروژه بهبود دهید.

چرا به جای راهکارهای مایکروسافت، از سمین استفاده کنم؟

سمین راهکاری بومی است که در سازمان‌های بزرگ و کوچک کشورمان با موفقیت پیاده‌سازی شده است. پشتیبانی سمین به صورت شبانه‌روزی پاسخ‌گوی نیازهای شما بوده و سؤالات و درخواست‌های توسعه مورد نیاز شما را پاسخ می‌دهد. علاوه‌براین، هزینه تهیه لایسنس نرم‌افزار به نسبت محصولات خارجی پایین‌تر است و امکانات بیشتری نظیر مدیریت اسناد، مدیریت دانش، مدیریت ارتباطات و … را به صورت یکپارچه با سامانه مدیریت پروژه در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

از سوی دیگر، سمین فقط یک سامانه مدیریت یا کنترل پروژه نیست، بلکه هسته اصلی این نرم‌افزار شامل مدیریت فرآیندها و گردش کار سازمانی است. این بخش به‌صورت توأمان با مدیریت پروژه، بسته جامعی را برای مدیریت سازمان فراهم ساخته است.

مدیریت سبد پروژه‌ها در سمین وجود دارد؟

در سمین امکان مدیریت سبدی پروژه فراهم است. انواع قابلیت‌هایی که در سمین برای مدیریت هر پروژه طراحی و توسعه یافته است، برای سبد پروژه‌ها نیز در دسترس است. به عنوان مثال می‌توان به مدیریت منابع و مدیریت بودجه در هر پروژه و سبد پروژه‌ها اشاره کرد. همچنین امکان تهیه گزارش‌های مقایسه‌ای بین پروژه‌های هر سبد نیز فراهم است.

از کدام استاندارد مدیریت پروژه در نرم‌افزار سمین استفاده شده است؟

سمین سامانه‌ای فرآیندگرا است. در طراحی سمین، تلاش شده است که وابستگی به استاندارد خاصی وجود نداشته باشد؛ به همین دلیل، ابزارهای متنوعی برای پیاده‌سازی طیف وسیعی از استانداردهای حوزه کاری مدیریت و کنترل پروژه – مانند دستورالعمل PMBOK – در این نرم افزار وجود دارد. با این حال، برای برخی از چارچوب‌ها همانند اسکرام در مدیریت پروژه چابک، ماژول جداگانه‌ای وجود دارد که فرآیند پیاده‌سازی را تسهیل می‌کند.

آیا می‌توان خروجی مناسب MSP تولید کرد؟

سمین از اغلب فهرست‌های دلخواه با داده‌های موجود فایل اکسل یا csv تولید می‌کند. پس از دریافت این فایل‌های خروجی، می‌توان آن‌ها را در هر نرم افزار دلخواهی همانند MSP وارد کرد.

چگونه از پروژه‌ها گزارش بگیریم؟

در سمین از زاویه دیدهای مختلفی می‌توان از پروژه‌ها گزارش تهیه کرد. گزارش‌هایی از وضعیت پروژه در مقایسه با پروژه‌های دیگر یا از روند اجرایی، پیشرفت عملیاتی و بودجه هر پروژه نسبت به برنامه‌ریزی صورت گرفته در پروژه گزارش تهیه کرد. تنوع بالایی در اطلاعات مقایسه‌ای درون پروژه و بین پروژه‌ها وجود داشته و امکان تهیه گزارش‌های ترکیبی از اطلاعات ثبت شده نیز فراهم است.

هوش کسب و کار در نرم افزار مدیریت پروژه سمین چگونه است؟

هر پروژه دارای داده‌های متنوعی نظیر بودجه، زمان، منابع مصرف شده و … است. هوش کسب و کار و پیش‌خوان‌های آن (داشبردهای BI) امکان تعریف شاخص‌های عملکردی دلخواه بر روی داده‌های ثبت شده، ترکیب و مقایسه داده‌ها را فراهم می‌کند. وجود هوش تجاری در سیستم مدیریت پروژه فرآیند تصمیم‌گیری، مقایسه و کنترل عملکرد موجودیت‌های درگیر در پروژه را تسریع و تسهیل خواهد کرد. داشبردهای Business Intelligence شامل انواع نمودارهای گیج، دایره‌ای، ستونی (بارچارت)، خطی و کارتی هستند. همچنین در داشبردهای سمین، انواع خروجی‌ها نظیر نقشه، فهرست‌ها، ماتریس‌ها، نمای کارتی و دیگر نماها قابلیت اجرا دارند.