برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

چالش‌ های مدیریت کارکنان دورکار

دورکاری مزایای زیادی دارد؛ اما مدیریت آن از راه دور بدون چالش نیست. وقتی شما و اعضای تیم‌تان کنار هم کار نمی‌کنید، احتمال بروز مشکلاتی وجود خواهد داشت. در پست قبل در خصوص روش‌های موثر جهت افزایش کارایی و اثربخشی کارکنان دورکار صحبت شد. در ادامه به چند مورد از رایج‌ترین چالش‌ های مدیریت کارکنان دورکار می‌پردازیم.

شفافیت

هنگامی که افراد، به دور از هم کار می‌کنند باعث می‌شود که اعضای تیم احساس انزوا و قطع ارتباط داشته باشند. علاوه بر این، کارکنان دورکار کمتر در دیدرس مدیران و اعضای تیم خود هستند. بنابراین ممکن است احساس کنند که در یک خلا کار می‌کنند و تلاش‌های ایشان مورد توجه و ارزیابی قرار نمی‌گیرد. وقتی اعضای تیم دورکار احساس موثر بودن نکنند، از خلاقیت، مشارکت و وفاداری کمتری برخوردار خواهند بود.

ارتباط و همکاری

در شرایط دورکاری شکل‌گیری ارتباط موثر برای هر تیم، یک چالش بزرگ است. فرصت مناسب برای داشتن روابط اجتماعی در این شرایط وجود ندارد. این موضوع در وهله اول بر افراد برون‌گرا و با گذشت زمان روی تمام کارکنان اثر منفی می‌گذارد. بنابراین جای تعجب نیست که در گزارشی که در سال ۲۰۲۰ منتشر شده، ارتباط و همکاری به عنوان بزرگ‌ترین چالش دورکاری معرفی شده است.

حفظ فرهنگ مثبت شرکت

در نظرسنجی نولاب، ۸۳ درصد از کارکنان  اظهار داشته‌اند که فرهنگ شرکت هنگام انتخاب محل کار مهم است. هنگامی که تیم شما گسترش ‌یابد، حفظ و پرورش فرهنگ شرکت کار سختی خواهد بود. همچنین، دیگر زمانی برای خوش گذراندن و ناهار خوردن با همکاران و گپ زدن با یکدیگر در زمان استراحت وجود ندارد. این مورد دیگری است که باید درباره آن بیشتر تامل کرد.

بررسی بهره‌وری

هنگامی که کارکنان دورکار را مدیریت می‌کنید، نمی‌توانید به دفتر کارشان رفته و آنها را کنترل کنید تا مطمئن شوید که آنها مشغول کار هستند. مدیریت از راه دور به درجه بالایی از اعتماد و همچنین به برخی از سیستم‌های موثر برای نظارت بر بهره‌وری، نیاز دارد. بسیاری از مدیران به نرم‌افزارهای گوناگونی متوسل می‌شوند تا بتوانند کیفیت کار کارکنان را بررسی کنند. خوشبختانه، ۷۹ درصد پاسخ‌دهنگان در یک نظرسنجی اظهار داشته‌اند که: نظارت بر فعالیت‌های مربوط به کار توسط کارفرمایان، مشکلی ندارد.

راحل‌های مناسب برای مدیریت تیم‎‌های دورکار

راهکارهایی جهت مدیریت کارکنان دورکار
راهکارهایی جهت مدیریت کارکنان دورکار

چالش‌ های زیادی برای مدیریت کارکنان دورکار وجود دارد، اما خبر خوب این است که این چالش‌ها قابل حل هستند. امروزه سیستم‎ها و فن‌آوری‌هایی وجود دارند که می‌توانید با استفاده از آن‌ها، کارکنان دورکار خود را به بهترین شیوه مدیریت کنید. در ادامه چند مورد از راه‌حل‌های مناسب که بهتر است در دستور کارتان قرارداشته باشد را بیان می‌کنیم.

  • نرم‌افزار مدیریت پروژه: یک پلتفرم مدیریت کار مانند سمین، وظایف کارکنان با تمام جزئیات مربوطه همچون نحوه انجام، مهلت زمان اجرا و … را برای اعضای تیم مشخص می‌کند. کارکنان می‌توانند به‌راحتی از آنچه بر عهده‌شان قرار گرفته، آگاه شوند. همچنین با توجه به دسترسی‌هایی که برای فرد تعریف می‌شود، می‌توانند بفهمند که چه کارهایی در سراسر تیم یا کل سازمان به انجام می‌رسد.
  • پیگیری زمان کار: اگر نگران این هستید که وقتی تیم شما دورکار است، بهره‌وری کافی در زمان مقرر شده را دارد یا خیر، نرم‌افزار سمینبه کمک شما خواهد آمد و می‌تواند مسئولیت‌پذیری کارکنان را افزایش داده و داده‌ها و اطلاعات واقعی را به شما و تیم‌تان ارائه دهد تا ازین اطلاعات برای اجرای کار با بیشترین کارایی استفاده کنید.
  • بستر پیام‌رسان فوری: تیم دورکار شما برای مکالمه سریع، از سوالات مربوط به کار گرفته تا گپ زدن در مورد آخر هفته‌های خود، به یک فضای چت کردن نیاز دارند. یک بستر پیام‌رسان فوری به تیم شما کمک می‌کند تا با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و پیوندهای معنی‌دارتری ایجاد کنند.

دورکاری در کنار همه مزایا و فوایدش، ابزارها، محیط و نیازمندی‌های خاص خودش را می‌طلبد و اگر سیستم و فناوری‌های لازم را برای مدیریت کردن آن فراهم نکنید؛ خیلی زود دلسرد می‌شوید. برای دریافت اطلاعات بیشتر راجع به سیستم سمین با ما در ارتباط باشید.