برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

مدیریت پروژه چابک با استفاده از نرم افزار مدیریت پروژه آنلاین سمین

بر اساس ادعای موسسه مدیریت پروژه PMI، اگرچه خاستگاه مدیریت چابک از پروژه‌های نرم‌افزاری و فناوری اطلاعات بوده است اما رویکرد چابک در حال گسترش به حوزه‌های مختلف و صنایع گوناگون است. گسترش انقلابی مدیریت پروژه چابک در بسیاری از شرکت‌ها مدیریت پروژه را با دو راهی روبرو کرده است. مدیران پروژه در حال دست و پنجه نرم کردن با این واقعیت هستند که باید سال‌ها تجربه و آموزش خود را با فلسفه‌ای چابک‌تر منطبق سازند. در این میان، نقش فناوری اطلاعات و نرم افزار مدیریت پروژه چابک که بتواند چارچوب های مدیریت چابک را به خوبی و با رویکردی منعطف پیاده‌سازی کند، بسیار اهمیت دارد.

زمانی‌که بتوان به یک راه‌حل نرم‌افزاری کارا و مطمئن در حوزه مدیریت تیم و پروژه چابک دست یافت، یکپارچگی تیم پروژه و مدیریت زمان در یک بستر پایدار شکل خواهد گرفت. همین موضوع کمک می‌کند که در ادامه مدیریت چابک طی فرآیندها و مراحل مختلف، یکپارچگی تیم، ماندگاری و رجوع به اطلاعات و نیز گزارش‌های آنلاین در دسترس باشد.

در سامانه مدیریت یکپارچه سازمان و پروژه شرکت داده کاوان اندیشه برتر که به نرم افزار مدیریت پروژه آنلاین سمین شهرت دارد، امکانات و ماژول‌های مختلفی برای مدیریت پروژه چابک در نظر گرفته شده است. همین موضوع و نیز زیرساخت‌های تنظیمات این نرم افزار تحت وب، باعث شده است که توانایی انطباق‌پذیری با تیم‌ها و نیازهای متفاوت به خوبی فراهم شود. در بخش مدیریت پروژه چابک سمین، دو ماژول اصلی با عنوان‌های اسکرام و کانبان برای مدیریت پروژه چابک در نظر گرفته شده است که در ادامه به مرور آنها می‌پردازیم.

اسکرام در نرم افزار مدیریت پروژه سمین

در سمین ماژول اسکرام به صورت ماژولی یکپارچه با سایر قسمت‌های سیستم در نظر گرفته شده است. در این ماژول فقط نیاز به تعریف قسمت‌های تکمیلی برای اسکرام است و تمام به‌روزرسانی به صورت خودکار و یکپارچه در سایر زیرسیستم‌های مرتبط نیز اعمال می‌شود. برای پیاده‌سازی روش اسکرام نیاز به انجام تعاریف و تنظیمات مختلفی است که در ادامه به صورت گام‌های پی‌درپی ارائه می‌شود.

گام اول: تعریف بک‌لاگ محصول

با توجه به تعاریف موجود در ادبیات، بک لاگ محصول کلیه قابلیت‌هایی است که باید در محصول وجود داشته باشد. با توجه به این‌که در سمین می‌توان از امکانات مدیریت پروژه چابک در کنار سیستم کنترل پروژه سنتی استفاده کرد، کافی است از ساختار شکست کار تعریف شده برای پروژه بک‌لاگ محصول را انتخاب کرد. همچنین در صورت عدم وجود ساختار شکست کار، بک‌لاگ محصول برای هر پروژه قابل تعریف خواهد بود.

گام دوم: تعریف اسپرینت‌ها

پس از تعریف بک‌لاگ محصول، اسپرینت‌های پروژه تعریف می‌شوند. در نرم‌افزار سمین، هر اسپرینت می‌تواند بازه زمانی دلخواه داشته باشد. برای هر اسپرینت نام، هدف و سایر مشخصات تعریف می‌شود.

گام سوم: تعریف بک لاگ اسپرینت

پس از تعریف اسپرینت لازم است برای هر یک از اسپرینت‌ها بکلاگ تعریف شود. پس از تعریف بک‌لاگ می‌توان وارد فاز اجرا شد.

اسکرام در نرم افزار مدیریت پروژه چابک سمین
نمایی از روش اسکرام و تعریف اسپرینت در نرم افزار مدیریت پروژه سمین

 

گام چهارم: اجرای مدیریت پروژه چابک

پس از انجام تعاریف مربوط به بک‌لاگ و اسپرینت می‌توان وارد فاز اجرای مدیریت پروژه چابک شد. در این زمان کافی است با استفاده از بُردهایی که به صورت خودکار توسط سیستم ایجاد می‌شوند، وضعیت بک‌لاگ‌های هر اسپرینت را به‌روزرسانی کرد.

به‌روزرسانی وضعیت کارهای هر اسپرینت با توجه به گردش‌کار صورت گرفته و روال‌های تعریف شده در فرآیندهای سازمانی را می‌توان در این قسمت اعمال نمود. همچنین پس از به‌روزرسانی وضعیت، هر کار به صورت خودکار به کاربر مربوطه واگذار خواهد شد.

کانبان در نرم افزار مدیریت پروژه سمین

ماژول دیگری که در سمین برای مدیریت چابک در نظر گرفته شده است، کانبان است. در ماژول کانبان کافی است وضعیت‌های کانبان یک بار برای هر پروژه تعریف شود. پس از تعریف این وضعیت‌ها به صورت خودکار برد کانبان ایجاد می‌شود.

با توجه به یکپارچگی کامل ماژول کانبان با دیگر بخش‌های سامانه ابتدا باید کارهای مربوط به بک‌لاگ محصول را از بین همه کارها انتخاب کرد، سپس با استفاده از بردهای کانبان ایجاد شده به سادگی کارها را به‌روزرسانی کرد. در هنگام به‌روزرسانی کارها به صورت خودکار می‌توان انجام‌دهنده کارها را نیز مشخص نمود.

کانبان در نرم افزار مدیریت پروژه چابک سمین
نمایی از روش کانبان در نرم افزار مدیریت پروژه سمین

 

گزارش های مدیریت پروژه چابک

در سامانه آنلاین سمین راهکارهای تکمیلی نیز برای مدیریت چابک در نظر گرفته شده است. یکی از این ابزارها، تولید نمودار کارهای باقی‌مانده (نمودار Burndown) است. این نمودار برای هر اسپرینت در دسترس خواهد بود و در هنگام اجرای مدیریت پروژه چابک کمک شایانی را خواهد. علاوه بر این، امکان تعریف استوری پوینت نیز وجود داشته و می‌توان بر اساس استوری پوینت، حجم کار باقی‌مانده و … کارها را به صورت خودکار اولویت‌بندی کرد.

نمودار Burn down در نرم افزار مدیریت پروژه چابک سمین
نمایی از نمودار Burn down در نرم افزار مدیریت پروژه سمین

 

جمع‌بندی

توسعه و پیچیدگی‌های پروژه‌های دنیای جاری سبب شده است روش‌های مختلفی برای مدیریت و کنترل آنها توسعه پیدا کند. یکی از چالش‌های موجود پیش روی مدیران پروژه انتخاب متدولوژی مناسب برای مدیریت پروژه چابک در تیم‌های پروژه است. به دنبال انتخاب متد چابک، نیاز به یک نرم‌افزار برخط که بتواند به صورت لحظه‌ای و منطبق با متدولوژی‌های موردنظر را پیش ببرد، ضروری است. از ویژگی‌های بارز نرم‌افزار آنلاین مدیریت پروژه سمین امکان مدیریت پروژه با استفاده از چارچوب‌های مختلف مدیریت چابک به صورت یکپارچه و بدون تضاد در هر پروژه است.